måndag, september 03, 2012

SKRIVKURS. LÄNGRE VERSIONEN. MKT LÄNGRE VERSIONEN.

Nu har jag gjort precis så som Lisa sa att man inte skulle göra, ägnat 2 timmar åt att leta nya bloggar, twitterkonton och annat tjafs som händer när jag får fria händer på internet. Associationskedjorna goes wild och impulskontrollen är låg. Tipset var, tvinga dig att skriva, fastna inte i facebook eller bloggar!

Räknas det här som att ägna sig åt skrivande; blogga om skrivkurs? I would say so. 

Det var en nybörjarkurs av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck, som sagt, vi fick göra övningar och lyssna på konkreta tips.

Övningar

Vi fick göra flera övningar där vi fick öva på att till exempel skapa karaktärer (bland annat utifrån ett föremål) och komma på under/sidokonflikter utifrån en given huvudkonflikt, jobba i par, intervjua varandra osv. Roligt och väldigt givande, önskar jag hade någon* som kunde intervjua mig när jag spelar random karaktärer i mitt manus? Risk för personlighetsklyvning av allt skådespelande?

*(Kanske går att tvinga de andra kurs-deltagarna som jag slängt mej på som en hök via mail redan sent igår kväll?) 

Läxa - Hungerspelen

Steg 1 - Läs första kapitlet i Hungerspelen i lugn och ro hemma tills imorgon.
Steg 2 - Svara på följande frågor;

  • "Hur har Suzanne fått fram Katniss? Hur introducerar hon Katniss?"
  • "Vad får läsaren för information om Hungerspelen?"
  • "Vad gör Suzanne för att få oss att bli sugna på att läsa nästa kapitel?"
  • "Vad planterar hon i första kapitlet som kommer upp senare i boken?"

Steg 3 - Diskutera i grupp dagen efter på skrivkurs.
Steg 4 - Inse att första kapitlet är sådär bra som Lisa och Johanna påstod redan i april när jag, inte övertygad om detta, var på deras andra skrivkurs. Kanske att jag skulle litat på dem, som författare (ja det är ni!), när jag är så mycket rookie som man kan bli ungefär, skämmes på mej.

Konkreta tips

Läs ditt manus högt, särskilt dialog (också superbra att spela in på telefonen och lyssna på sedan, mitt tips).

Karaktärsutveckling kan till exempel göras genom att ställa sig frågor eller tänka på följande saker

  • Vart bor personen? 
  • Föräldrar? 
  • Allergier? 
  • Hur ser personen ut?
  • Hur pratar personen?
  • Musikstil? 
  • Klädstil? 
  • Bästa film.
  • Klass?
  • Populär?
  • Kroppsform? 
  • Aktiviteter? 
  • Sport?
  • Vad tycker den här personen vore det värsta som kan hända? 
  • Vad tycker den här personen vore det bästa som kan hända?
  • Vad tror personen att den behöver?
  • Vad behöver den här personen egentligen?
  • Vad tycker den här personen är obehagligt/läskigt/farligt/fantastiskt/roligt? 
  • Försök skriva karaktärer som läsaren bryr sig snabbt om, som är nyanserade, inte svart eller vita eller onda eller goda. 
  • Låtsas att du är personen. 
  • Pussla ur de delarna av redan befintliga personer eller karaktärer som du inspireras av. 
  • Försök skapa en verklig människa. 
  • Namnet på personen ska passa ålder, klass, vart hen geografiskt bor.

Dialoger

Välj mellan 

"Jag är med", sa hon. (Citationstecken) 

ELLER 

- Jag är med, sa hon. (Pratminus). 

Blanda INTE.   Kom ihåg kommatecknet efter " eller när personen slutar prata vid pratminus. 

Om ! eller ? inom "-" eller i slutet på pratet inget kommatecken. 

"Är du med!" sa hon. 

ELLER 

-Är du med? sa hon. 

När det är nytt stycke, gör indrag. 

Hur pratar karaktärerna? Troligen olika varandra. Favvouttryck? Hur och vad karaktärerna säger ska spegla hur dem är. 

Lyssna hur människor pratar, man pratar oftast inte i hela meningar.

Behöver inte återge HELA samtal i manuset.

Avråder från att använda "fnissade hen", "skrattade hen", "undrade hen" osv. Räcker med "sa hen", typ. På grund av att det ska framgå och förstås ändå av texten kring dialogen huruvida personen skrattar eller är arg, ledsen eller vad de nu kan vara.

Kolla i böcker i bokhyllan, hur gör dem med dialogen?

Hur får man en idé?

Härma, sno och inspireras av film, andra böcker, musik, you name it, ta det bästa och sätt ihop till ditt.

Gräv där du står, vilka kunskaper har du som du kan använda dej av?

Dramatiska kurvor/Dramaturgi

Googla "dramatiska kurvor"/"dramaturgi", finns en uppsjö av tips på nätet och i böcker.

Fundera ut vilken som är din huvudkonflikt, det som händer i början av boken som man blir nyfiken på som läsare, problem för huvudpersonen, vad ska det få för lösning?

Fundera också ut några under/sidokonflikter, 4-6 stycken, som också får någon slags lösning innan bokens slut.

Gör tidslinje/diagram där du pytsar ut konflikterna/de dramatiska scenerna så att de blir någorlunda jämt fördelade över historien, så att inte boken är superdramatisk 20 sidor i mitten då allt händer, och resten av boken blir tråkig. Denna plan är bra att göra från början, för att veta vilket mål man har redan när man börjar skriva.

Planering

Ha en grundplan, vad som ska hända och ungefär när.

Tänk på varje kapitel, förutom vad som ska hända i kapitlet tänk på; Hur är stämningen i kapitlet? Hur är tempot? Hur lång tid förflyttar vi oss i kapitlet?

5 viktiga byggstenar
  1. Ha dramatiska och spännande scener i boken
  2. Ha lugna och långsamma scener i boken
  3. Hitta en växelverkan/balans mellan dessa, för att hitta balans mellan de partier där man kan andas och de partier där det är dramatiskt.
  4. Ha fler trådar/konflikter, inte bara en. 
  5. Ha slutet i fokus redan i början när man skriver, hur löser sig konflikten/konflikterna?

Svårigheter och problem

Ta ditt skrivande på allvar.

Avsätt tid.

Ha tålamod.

Var accepterande mot första utkastet.



Börja skriva, NU!